Stwórz idealną stronę www dla Twojej organizacji

Logotyp Wordpress

Strona www to „dom” dla Twojej organizacji w sieci. Każda z organizacji i instytucji powinna posiadać swoją własną stronę www, która będzie realizowała konkretne cele. Z pewnością zastanawiasz się po co Ci strona, skoro masz prężnie działający profil na facebooku lub w innych mediach społecznościowych. Odpowiedź jest prosta – Twoja strona to Twoje zasady i tylko Ty możesz zamknąć Twoją www. Przeczytaj ten tekst, aby dowiedzieć się, jakie elementy powinna posiadać Twoja strona.

Cel utworzenia strony www

Często w organizacjach tak bardzo cieszymy się, że mamy stronę, że zapominamy o gruntowym przeanalizowaniu celu utworzenia www. Czas, abyś Ty również zastanowił się, do czego ma służyć Twoja www.

  1. Strona wizytówka. To strona na której znajdują się informacje o Twojej organizacji tj.: dane kontaktowe, linki do mediów społecznościowych, dane rejestrowe, logotyp, tekstowa informacja o organizacji. Stworzenie takiej www jest najtańszą i najprostszą opcją. A podczas tworzenia musisz pamiętać o tym, aby wizytówka była:
    – estetyczna;
    – aktualna:
    – spójna z wizualizacją Twojej organizacji. Np. jeżeli kolorem przewodnim we wszystkich materiałach organizacji jest niebieski, to również na www powinien być on kolorem przewodnim.
    Strona wizytówka wymaga aktualizacji tylko wtedy, gdy zmieniasz dane rejestrowe.
  2. Rozbudowana wizytówka. To strona, która oprócz wyżej wymienionych informacji zawiera podstronę poświęconą aktualnym projektom realizowanym przez organizację i dział aktualności. W części aktualności można publikować ogłoszenia o organizowanych wydarzeniach, galerie zdjęć, filmiki, itp. Bardzo fajnym elementem rozbudowanej strony wizytówki jest dział poświęcony partnerom i grantodawcom organizacji. Może to być stopka lub pasek boczny z logotypami partnerów.
    Przykładem Takiej Rozbudowanej wizytówki jest strona Sektor 3.0.
  3. Strona blog. To strona, której głównym celem jest publikacja artykułów i merytorycznych treści. Organizacje pozarządowe bardzo rzadko prowadzą blogi w „czystej postaci”, dlatego możesz podejrzeć, jak wygląda taka www na przykładzie bolga „Jak oszczędzać pieniądze Michała Szafrańskiego. Głównym kryterium na blogu jest czytelność i jakość treści. Tworząc bloga musisz również pamiętać o SEO tak, aby Twoje artykuły były łatwo wyszukiwalne w przeglądarce internetowej.
  4. Portal informacyjny. To zaawansowana forma strony-bloga, która jest tworzona przez zespół osób. Dorym przykładem takiej formy www jest portal ngo.pl, który jest nastawiony wyłącznie na publikację treści przygotowywanych przez różnych autorów. Tu również głównym kryterium jest czytelność i jakość treści.

Pamiętaj też, że niezależnie od celu tworzenia www powinieneś wymienić ikonę strony tak, aby korzystający w przeglądarce mógł ją łatwo znaleźć.

Czy Twoja strona jest responsywna?

Responsywność strony www to „must be” w dzisiejszych czasach. W 2020 r. wg. raportu Digital 2020 67% użytkowników internetu korzysta z niego za pomocą smartfona. Jeżeli Twoja www źle się wyświetla „na komórce”, to tracisz kontakt z 67% osób, które potencjalnie mogą chcieć zrobić coś dobrego dla Twojej organizacji.

Gdy budujesz Twoją www w 2021 r. w oparciu o szablon wordpress to najprawdopodobniej będzie on responsywny. Jeżeli Twoja strona ma inne zaplecze to sprawdź w Twoim telefonie, jak wygląda Twoja strona i poproś informatyka o korektę www. W sytuacjach skrajnych może się zdarzyć, że strony nie da się skorygować. Wtedy będziesz musiał na nowo zbudować stonę dla Twojej organizacji.

Pamiętaj też, aby sprawdzić, czy Twoja responsywna www „w wersji mobile” nie zawiera rzeczy i np. wyskakujących okien, które są bardzo irytujące i utrudniają korzystanie z Twojej www. Je też należy usunąć.

Doposaż Twoją stronę www w mechanizm zbierania datków

Niezależnie od tego, czy prowadzisz wizytówkę organizacji, czy bardziej rozbudowaną stronę www powinieneś zadbać o to, aby każdy użytkownik Twojej strony mógł wesprzeć Twoją organizację. Oznacza to nic innego, że w co najmniej 3 miejscach na Twojej stronie powinien się pojawiać przycisk „wesprzyj nas”, „pomagam” lub inny zachęcający do wsparcia.

Zobacz, jak na stronie Fundacji Świętego Mikołaja, projektanci umieścili przyciski do przekazania wpłaty. Znajdują się one w menu, na banerze i w treści strony.

Najprostszym narzędziem do umieszczenia przycisku na Twojej www są proste w instalacji i konfiguracji wtyczki do wordpressa. Możesz zainstalować na Twojej www wtyczkę FaniPay lub wpłacam ngo.pl. Troszkę trudniejsze jest zainstalowanie wtyczki do obsługi PayPal. PayPal ma też wyższe prowizje niż FaniPay i ngo.pl.

Bez reklamy i uruchomionego newslettera budującego relacje z odbiorcami Twoich działań z pewnością niewiele osób wesprze finansowo Twoją organizację. Ale faktem jest to, że osoby, które będą chciały ją wesprzeć będą miały taką możliwość.

i mechanizm newslettera

Po kilkunastu latach funkcjonowania mediów społecznościowych i kilkuset zmianach na gorsze na Facebooku wszyscy marketerzy mówią, że najpewniejszą formą kontaktu z klientami jest własna baza danych. Fundraiserzy, z kolei, mówią, że prośba wysłana newsletterem ma najwyższą stopę zwrotu z inwestycji.

Prowadząc newsletter dane Twoich klientów i darczyńców są zawsze Twoje. Facebook nie może Ci ich zabrać. A Ty w każdym momencie możesz napisać do osób, które wspierają Twoją organizację.

Konfiguracja newslettera na Twojej www jest stosunkowo prosta. Robi się to za pomocą wtyczki do strony. Następnie tą wtyczkę Trzeba połączyć z Twoim kontem w systemie newsletter. Dużo trudniejsze jest regularne przygotowywanie atrakcyjnych treści dla Twoich odbiorców tak, aby czuli, że uczestniczą w życiu codziennym Twojej organizacji. Jeżeli nie masz czasu na newsletter to nie uruchamiaj go. A jeżeli masz czas to skorzystaj z oferty Freshmail kierowanej do organizacji pozarządowych lub z MailerLite, który do 1000 subskrybentów jest bezpłatny. Obydwie firmy mają siedzibę na terenie Europy i działają zgonie z RODO.

Spraw, aby Twoja strona była dostępna dla osób z niepełnosprawnością

Dostępność stron www to „temat rzeka”. Generalnie strony organizacji korzystających ze środków publicznych powinny spełniać wytyczne WCAG 2.1. Same wytyczne są niejednoznaczne i trzeba poświęcić trochę czasu, aby je w pełni wdrożyć na www.

Nie traktuj wytycznych o dostępności, jako „dodatkowej przeszkody”. Dostępność rozumiana jako:

  1. Postrzegalność,
  2. Funkcjonalność,
  3. Zrozumiałość,
  4. Solidność,

pomaga w odbiorze treści osobom sprawnym. Dodatkowo czytelne i zrozumiałe treści o właściwym układzie są lubiane przez SEO.

Zasadę postrzegalności możesz realizować poprzez stosowanie podpisów pod obrazkami i tekstów alternatywnych (bardzo lubianych przez SEO), wyróżnienia w tekście, kontrast kolorystyczny pomiędzy poszczególnymi elementami na www, responsywność, itp. W stosowaniu zasady postrzegalności na Twojej www pomoże wtyczka One Click Accessibility, w które skonfigurujesz powiększenie tekstu, kontrast kolorystyczny, itp. Jeżeli jednak Twoją stronę www charakteryzuje niewidoczna czcionka na jasnym tle to powinieneś to poprawić przy pomocy programisty. Taka strona jest niedostępna nie tylko dla osób z dysfunkcją wzroku, ale również dla sprawnych użytkowników oglądających Twoją www w jasnym słońcu.

Zasadę funkcjonalności możesz wdrażać za pomocą braku migających treści lub możliwość wyłączenia ich (nikt nie lubi za szybko migających bannerów), stosowania precyzyjnych linków, dobrą widoczność wybranych elementów, itp. Do elementów funkcjonalnych należy również odpowiednia architektura treści i zastosowanie znaczników HTML w postaci nagłówków H1, H2, H3…, które są równie istotne dla SEO.

Zasada zrozumiałości polega m.in. na stosowaniu prostego języka, etykiet przy każdym polu formularza, jasnych podpowiedziach w błędnie wypełnionych formularzach.

Solidność, z kolei polega na kompatybilności z technologią asystującą, z której korzystają osoby z niepełnosprawnością.

Budując stronę www zadbaj o jej bezpieczeństwo

O stronę www musisz dbać również pod kątem jej bezpieczeństwa. Dzięki temu nie utracisz Twoich danych i nie sprawisz kłopotu Twoim użytkownikom. Sama zaczynałam swoją przygodę z www w organizacjach pozarządowych od walki z hakerami – robakami, które regularnie uszkadzały naszą stronę. Wtedy jeszcze nie wiedziałam, że wordpress wymaga aktualizacji. Nasza strona pracowała na przestarzałym systemie pełnym dziur, co w efekcie doprowadziło do wpisania naszej domeny na „czarną listę spamerów”. Musieliśmy zmienić dostawcę usługi hostingowej, kupić nową domenę dla organizacji i zbudować nową www, a starą wyłączyć.

Dlatego pamiętaj, że najważniejsze jest to, aby regularnie aktualizować swojego wordpressa i robić kopię bazy danych (przed aktualizacją). Taką kopię możesz np. wykonać automatycznie za pomocą wtyczki UpdraftPlus WordPress Backup Plugin.

Kolejną ważną rzeczą jest wgranie w Twoją stronę wtyczek antyspamowych i utrudniających logowanie na Twoją www osobom nieupoważnionym. Warto korzystać z wtyczek:

  • Akismet antyspam – po jej włączeniu drastycznie spada liczba niechcianych komentarzy i innych dziwnych maili z formularzy kontaktowych. Jeżeli nie prowadzisz sprzedaży za pomocą Twojej www możesz tą wtyczkę mieć za darmo;
  • WPS Hide Login, która służy do zmiany linka do logowania na zaplecze Twojej strony www. Zainstalowałam ją, gdy zaczęły mi przychodzić dziwne maile pt.: „Failed login attempt alert”.
  • Limit Login Attempts Reloaded, która służy do ograniczenia ilości błędnych logowań.

Mówiąc o limicie logowań na Twoją stronę www musisz pamiętać o tym, że mając 1 użytkownika strony o uprawnieniach administratora podejmujesz bardzo duże ryzyko utraty dostępu do konta. Dlatego Twoja strona www powinna mieć min. 2 użytkowników w funkcji administratora, a każdy z członków Twojej organizacji przygotowujących treści na Twoją www powinien mieć uprawnienia co najwyżej redaktora. Dzięki temu osoba nie znająca wordpressa czegoś przez przypadek nie popsuje, a np. skonfliktowany pracownik nie „odetnie Ci dostępu” do Twojej www.

Najlepsze informacje są na końcu 🙂

Budując lub zarządzając www musisz pamiętać, aby Twoja strona miała certyfikat bezpieczeństwa – SSL. Taki certyfikat większość hostingodawców daje za darmo, a do podpięcia go do Twojej www służy wtyczka Really Simple SSL.

Kolejną ważną rzeczą są wszelkiego rodzaju zgody na przetwarzanie danych i cookies. Aby ułatwić sobie i Twoim użytkownikom „odklikanie” zgód możesz użyć wtyczki GDPR Cookie Consent.

Tworząc stronę na pewno jesteś ciekawy, czy ktoś z niej korzysta i jak często się to dzieje. Skorzystanie z wtyczek google analytics lub monsterinsights pozwoli Ci na sprawdzenie ile osób odwiedza Twoją www i jakie treści są dla nich najciekawsze. Dzięki nim będziesz wiedział, jak prowadzić Twoją www i co publikować, aby osoby chętnie czytały przygotowywane przez Ciebie treści.

I już naprawdę na sam koniec pamiętaj o wtyczce Yoast SEO, która sprawdzi, czy Twoje teksty są czytelne, a po wprowadzeniu frazy kluczowej – czy są atrakcyjne dla wyszukiwarek internetowych.

Mam nadzieję, że powyższe informacje będą pomocne w Twojej przygodzie z wordpressem, i, że będą one pierwszym etapem na Twojej drodze administratora Twojej www 🙂

Skip to content