W lipcu br. Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ogłosił konsultacje społeczne dwóch ciekawych regulaminów programów. Jednym z nich jest regulamin konkursu w ramach Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Poradniczych. Dowiedz się, co myślimy o Programie i jakie mamy uwagi do regulaminu konkursu.
Czego dotyczy Program Wsparcia Rozwoju Organizacji Poradniczych?
Głównym celem Programu Rozwoju Organizacji Poradniczych, jest wzmocnienie działalności statutowej pożytku publicznego i rozwoju instytucjonalnego organizacji poradniczych.
O dotację można wnioskować w ramach 4 priorytetów:
- Rozwój instytucjonalny: stabilność i nowoczesność organizacji poradnictwa i poprawa jakości świadczenia usług.
- Wsparcie realizacji usług poradniczych.
- Edukacja – upowszechnienie – integracja.
- Regranting.
W ramach Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Poradniczych wspierane jest świadczenie usług poradniczych w następujących obszarach:
- Poradnictwo prawne;
- Poradnictwo obywatelskie;
- Poradnictwo psychologiczne;
- Poradnictwo rodzinno-pedagogiczne;
- Poradnictwo konsumenckie;
- Poradnictwo zawodowe.
Nasze uwagi do Regulaminu konkursu w ramach Programu Rozwoju Organizacji Poradniczych
Generalnie, tak jak wszystkie konkursy NIW-CRSO regulamin tego konkursu nie ma większych błędów, które mogą skutkować nieprawidłowościami. Do najdziwnieszych zapisów wymagających zmiany zaliczamy:
Pkt. VII 2
W tym punkcie wskazano, że: „Na podstawie opinii wyrażonej w trakcie oceny merytorycznej oraz własnej oceny prawidłowości sporządzenia budżetu oferty Komisja konkursowa ustala liczbę punktów oraz kwotę dotacji„. W naszej ocenie należy ten zapis wymienić na: „Na podstawie opinii wyrażonej w trakcie oceny merytorycznej oferty Komisja konkursowa ustala liczbę punktów oraz kwotę dotacji„. Jest to spowodowane tym, że nie ma ogólnodostępnych wytycznych i informacji, co oznacza „własna ocena prawidłowości sporządzenia budżetu”. Takie sformułowanie świadczy o dużej subiektywności w podejściu do oceny projektu i może być podstawą do nadużyć.
Pkt. VIII 6
W tym punkcie założono, że wszystkie pomieszczenia w budynku, za wyjątkiem pomieszczeń technicznych spełnią kryteria dostępności. Wiemy, że usługi poradnicze są często świadczone w wynajmowanych pomieszczeniach w centrach miast tak, aby osoby korzystające miały dogodny dojazd komunikacją miejską do miejsc świadczenia usług. Niestety, w miastach często pomieszczenia są najmowane w wielokondygnacyjnych obiektach, w których parter jest dostępny, a inne kondygnacje już nie. Taka sama sytuacja ma miejsce na terenach wiejskich, gdzie np. usługa jest świadczona w najmowanym pomieszczeniu w domu kultury lub szkole z dostępnym parterem, ale już innymi kondygnacjami nie. W przypadku usług poradniczych realizowanych w najmowanych pomieszczeniach, gdzie najemca nie ma wpływu na dostępność całego obiektu, taki wymóg projektowy jest bezzasadny i nieprecyzyjnie sformułowany. Jednakże miejsca świadczenia usług poradniczych i miejsce realizacji działań projektowych powinny być w pełni dostępne.
Dlatego proponujemy wymianę punktu na:
Wzór oferty w części 6 dot. rezultatów
Grantodawca wskazał, sugerowaną formę pomiaru wskaźnika – ankietę ewaluacyjną. Tę sugerowaną formę wymiany wskaźnika należy usunąć, gdyż ankieta ewaluacyjna służy do pomiaru specyficznych wskaźników – np. oceny jakości zadowolenia ze szkolenia lub oceny sposobu przygotowania trenera do prowadzenia zajęć. Ankieta ewaluacyjna nie powinna służyć do pomiaru:
- liczby organizacji, które uzyskały wsparcie (właściwa forma pomiaru to oświadczenie, lista obecności, deklaracja udziału itp.),
- liczby uczestników szkoleń (właściwa forma to: lista obecności, deklaracja udziału),
- liczby przeprowadzonych działań edukacyjnych/ informacyjnych (właściwa forma pomiaru to lista obecności/ printscreen/ zdjęcie / film), itp.
Podsumowując, sam Program Wsparcia Rozwoju Organizacji Poradniczych nie jest złym Programem. jest kolejnym, podobnym do PROO działaniem, które ma na celu pomóc lepiej działać organizacjom. Jednak, należy pamiętać, że:
- nabór powinien zostanie ogłoszony „na dniach”,
- a konkurencja w naborze będzie spora.
Tekst powstał w ramach projektu „Akademia NGO – stanowienia dobrego prawa!”.