Facebook ma już 2,45 mld użytkowników! Pomimo licznych głosów mówiących o jego końcu i dynamicznie rozwijającej się konkurencji Facebook jest wciąż niepodważalnym liderem mediów społecznościowych i kolejny raz zwiększa liczbę użytkowników oraz zyski.
Wraz z rozwojem Facebooka coraz większa jest również konkurencja na tej platformie dla różnych organizacji oraz firm, które chcą budować swoją rozpoznawalność. Każdy kto ma jakieś doświadczenie w prowadzeniu fanpage’y na Facebook na pewno zauważył, jak od paru lat coraz trudniej buduje się zasięg organiczny (dla niewtajemniczonych: zasięg organiczny to zasięg naszych treści uzyskiwany bez reklam – tylko na podstawie zainteresowania jakie nasze posty uzyskują na Facebooku).
Im dłuższy staż tym bardziej każdy użytkownik Facebooka “obrasta” w różnego rodzaju fanpage i znajomości. Każda z tych relacji generuje treści, które rywalizują ze sobą o uwagę odbiorcy. O ile parę lat temu tych obserwowanych fanpage’y mogło być kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt, o tyle teraz można już w niektórych wypadkach mówić nawet o kilkuset. Coraz powszechniej też biznes widzi swoją szansę w reklamach na Facebooku. Dlatego obecnie, żeby faktycznie dotrzeć do naszych odbiorców, musimy zainwestować w Facebooka nie tylko czas (żeby tworzyć wartościowe treści – bez tego ani rusz) ale również pieniądze.
Dla osób interesujących się marketingiem Facebook jest wspaniałym narzędziem: Przede wszystkim dlatego, że płacimy nie za samą reklamę, ale za efekt: np. kliknięcia w reklamę. Dzięki temu, możemy mieć dużo większą wartość przełożenia kosztów na efekty, niż w przypadku reklam w innych mediach (ulotki, plakaty czy prasa). Dlatego jeśli jesteśmy gotowi wydać środki na reklamę, pierwszym kierunkiem w którym się zwrócimy, powinny być media społecznościowe.
Ile kosztuje reklama na Facebooku?
To pierwsze pytanie, które często pojawia się u osób, które już pogodzą się z koniecznością zainwestowania środków na kampanię. Ile będzie mnie kosztować reklama na Facebooku? Jaki zaplanować budżet, żeby nie przepłacić? Jaka jest kwota minimalnie, żeby warto było zaczynać kampanię? Nie ma dobrej odpowiedzi na żadne z tych pytań. Tak na prawdę sam fakt, żę je zadajemy, wynika z naszego niezrozumienia specyfiki Facebooka. Facebook daje nam zupełną dowolność: to my ustalamy ile pieniędzy jesteśmy gotowi przeznaczyć na reklamę oraz jaki dajemy budżet dzienny. Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą ściśle określić ile będzie kosztować każde pojedyncze kliknięcie w naszą reklamę.
Facebook określa zasięg i koszt naszej reklamy na podstawie trzech danych:
- budżetu
- jakości reklamy
- dopasowania reklamy (zainteresowania, jakie nasze treści wzbudzają wśród odbiorców – responsywności)
W każdym momencie gdy na Facebooku pojawia się osoba, która pasuje do grona odbiorców uruchomionej reklamy, rusza system licytacji, w którym biorą udział wszystkie podmioty, które ustawiły swoją kampanię pod daną grupę. Ten fanpage, który ustawił najwyższy budżet oraz ma najbardziej interesujący dla danej osoby materiał (chociaż kluczowy jednak pozostaje budżet) ma największe szanse dotrzeć ze swoim przekazem. Nie martwcie się jednak, tym, że przy szerokiej grupie (o którą stara się wiele podmiotów) stracicie cały swój budżet na jedną osobę. Facebook na podstawie algorytmów ustala taką stawkę dla uczestników licytacji, żeby nie przepalić za jednym razem wszystkich waszych środków ( jeśli wasza maksymalna kwota jest bardzo wysoka, Facebook nie bęzie sprzedawał reklam po maksymalnej cenie). Jeśli jednak ustalicie zbyt niską kwotę maksymalną, może się okazać, żę nikt nie zobaczy waszej reklamy (ale też Facebook nie pobierze od was wtedy żadnych środków)
To, czy nie przepłacimy oraz jaki efekt odniosą nasze reklamy zależy w największym stopniu od tego, jakie treści przygotujemy oraz jak dobrze dobierzemy naszą grupę docelową. Jeśli reklama będzie nieciekawa, może się okazać, że nikt nie będzie chciał w nią klikać, Facebook będzie windował je cenę w górę, żeby opłacało mu się ją wyświetlać lub całkiem ją przestanie pokazywać jako mało interesujący materiał . Jeśli wybierzemy nieodpowiednią grupę odbiorców, to może być jeszcze gorzej: nasza reklama będzie klikana (Facebook będzie nam odliczał to z budżetu) ale osoby po zapoznaniu się z reklamą nie będą nią zainteresowane i nie odniesiemy zamierzonych skutków.
Jak tworzyć atrakcyjne reklamy na Facebooku
- Jakość reklamy
Od tego musicie zacząć. Jeśli reklama nie będzie interesująca wizualnie oraz merytorycznie (aby nie tylko zwrócić uwagę odbiorcy, ale też zatrzymać go na dłużej czy zachęcić do skorzystania z oferty) to nawet jeśli oferujemy Facebookowi góry złote za jej wyświetlanie, on jej nie będzie pokazywał. I dobrze, ponieważ już lepiej nic nie umieszczać na waszym Fanpage’u, niż żeby miały trafiać tam treści przeładowane tekstem, zbyt skomplikowane czy z innych powodów nie interesujące. Pamiętajcie, że na podstawie treści, które dzisiaj wrzucacie Facebook będzie promował (lub nie) treści, które będziecie tworzyć w przyszłości!
Obecnie największymi względami algorytmów Facebooka cieszą się filmy. Jeśli jesteście w stanie stworzyć film, który będzie interesujący dla waszych fanów – wykorzystajcie tę okazję! Facebook mocno rywalizuje z jego głównym konkurentem: Google oraz największą platformą społecznościową tej firmy, czyli YouTubem. Dlatego każdy film na Facebooku z miejsca jest na wygranej pozycji.
Bardzo dobrą responsywność niezmiennie mają grafiki oraz zdjęcia. Tworząc treść na Facebooka, nawet jeśli ma ona charakter ściśle tekstowy, dołączcie do niej grafikę (polecam bezpłatny program Canva do tworzenia grafik) albo zdjęcie związane z danym tematem. Ale uważajcie! Nie dawajcie za dużo tekstu do waszych grafik i zdjęć, one mają tylko przyciągać uwagę, możecie tam zawrzeć główne hasło albo wasz “call to action”, jeśli macie coś do przekazania, napiszcie o tym w treści posta albo w komentarzu pod postem.
- Targetowanie (tworzenie grupy docelowej)
Możliwość bardzo szczegółowo doboru grupy docelowej waszej reklamy, to największa zaleta Facebooka. Nie zmarnujcie jej! Bez przepracowania tego tematu możecie tylko sobie zaszkodzić i szybko zużyć wasz budżet na dotarcie do osób, które nie są zainteresowane waszą ofertą. Co prawda im bardziej liczna i ogólna będzie wasza grupa odbiorów, tym mniejsze są potencjalne koszty wyświetlania reklamy (duży popyt ale też dużą podaż, co korzystnie wpływa na koszty w trakcie licytacji) ale reklama wyświetlona niewłaściwej osobie to dla was same straty: raz że tracicie fizyczne pieniądze przeznaczone na kampanię, dwa możecie stracić zasięgi i zwiększyć koszt kolejnych reklam.
Dlatego do targetowania waszej reklamy warto podejść bardzo solidnie i jeśli właśnie spędziliście godzinę nad tworzeniem świetnej grafiki i tekstu do reklamy na Facebook’a, to teraz powinniście poświęcić kolejne dwie godziny na opracowanie persony. “Persona” to przykładowy opis konkretnej osoby (lub osób, możecie stworzyć kilka person), do której chcecie skierować swoją reklamę. Persona to narzędzie stare jak sam marketing i w internecie znajdziecie bardzo dużo opracowań na temat tworzenia person. Przede wszystkim tworząc personę dla swojej organizacji musicie odpowiedzieć sobie na pytania:
- Ile ma lat?
- Jakiej jest płci?
- Jakie ma wykształcenie?
- Gdzie mieszka? Gdzie spędza czas?
- Jakie ma wartości, przekonania?
- Jak spędza wolny czas?
- Jakie inne organizacje mogą ją interesować?
- Jak często korzysta z internetu?
To jest tylko kilka przykładowych pytań, jakie powinniśmy sobie zadać przed uruchomieniem naszej kampani reklamowej na Facebooku Tych pytań możecie postawić dużo więcej i warto nad tym pracować. Facebook daje nam możliwość skonkretyzowania naszych odbiorców pod kątem każdego z powyższych pytań.. To, do jak bardzo konkretnych osób pozwalają nam dotrzeć algorytmy Facebooka może czasami przerażać. Chociaż tak szczegółowa charakterystyka może zwiększyć jednostkowy koszt dotarcia do użytkownika to rzetelnie przeprowadzona analiza na pewno się opłaci: zapłacimy tylko za tych, do których na prawdę chcemy dotrzeć.
Bez sumiennego opracowania tych dwóch elementów: wartościowego materiału oraz odpowiednio dobranej grupy odbiorczej, zmarnujemy nasze środki przeznaczone na kampanię na Facebooku. Nawet najgorsza kampania może mieć zasięgi i pomóc nam w promocji naszych działań, jednak z solidnym opracowaniem reklamy możemy osiągnąć dużo więcej za mniejsze pieniądze.