Reklama na Facebooku – jak to dzia艂a?

Z prawem na Ty!

Facebook ma ju偶 2,45 mld u偶ytkownik贸w! Pomimo licznych g艂os贸w m贸wi膮cych o jego ko艅cu i dynamicznie rozwijaj膮cej si臋 konkurencji Facebook jest wci膮偶 niepodwa偶alnym liderem medi贸w spo艂eczno艣ciowych i kolejny raz zwi臋ksza liczb臋 u偶ytkownik贸w oraz zyski.聽

Wraz z rozwojem Facebooka coraz wi臋ksza jest r贸wnie偶 konkurencja na tej platformie dla r贸偶nych organizacji oraz firm, kt贸re chc膮 budowa膰 swoj膮 rozpoznawalno艣膰. Ka偶dy kto ma jakie艣 do艣wiadczenie w prowadzeniu fanpage鈥檡 na Facebook na pewno zauwa偶y艂, jak od paru lat coraz trudniej buduje si臋 zasi臋g organiczny (dla niewtajemniczonych: zasi臋g organiczny to zasi臋g naszych tre艣ci uzyskiwany bez reklam – tylko na podstawie zainteresowania jakie nasze posty uzyskuj膮 na Facebooku). 

Im d艂u偶szy sta偶 tym bardziej ka偶dy u偶ytkownik Facebooka 鈥渙brasta鈥 w r贸偶nego rodzaju fanpage i znajomo艣ci. Ka偶da z tych relacji generuje tre艣ci, kt贸re rywalizuj膮 ze sob膮 o uwag臋 odbiorcy. O ile par臋 lat temu tych obserwowanych fanpage鈥檡 mog艂o by膰 kilkana艣cie, czy nawet kilkadziesi膮t, o tyle teraz mo偶na ju偶 w niekt贸rych wypadkach m贸wi膰 nawet o kilkuset. Coraz powszechniej te偶 biznes widzi swoj膮 szans臋 w reklamach na Facebooku. Dlatego obecnie, 偶eby faktycznie dotrze膰 do naszych odbiorc贸w, musimy zainwestowa膰 w Facebooka nie tylko czas (偶eby tworzy膰 warto艣ciowe tre艣ci – bez tego ani rusz) ale r贸wnie偶 pieni膮dze.

Dla os贸b interesuj膮cych si臋 marketingiem Facebook jest wspania艂ym narz臋dziem: Przede wszystkim dlatego, 偶e p艂acimy nie za sam膮 reklam臋, ale za efekt: np. klikni臋cia w reklam臋. Dzi臋ki temu, mo偶emy mie膰 du偶o wi臋ksz膮 warto艣膰 prze艂o偶enia koszt贸w na efekty, ni偶 w przypadku reklam w innych mediach (ulotki, plakaty czy prasa). Dlatego je艣li jeste艣my gotowi wyda膰 艣rodki na reklam臋, pierwszym kierunkiem w kt贸rym si臋 zwr贸cimy, powinny by膰 media spo艂eczno艣ciowe.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

To pierwsze pytanie, kt贸re cz臋sto pojawia si臋 u os贸b, kt贸re ju偶 pogodz膮 si臋 z konieczno艣ci膮 zainwestowania 艣rodk贸w na kampani臋. Ile b臋dzie mnie kosztowa膰 reklama na Facebooku? Jaki zaplanowa膰 bud偶et, 偶eby nie przep艂aci膰? Jaka jest kwota minimalnie, 偶eby warto by艂o zaczyna膰 kampani臋? Nie ma dobrej odpowiedzi na 偶adne z tych pyta艅. Tak na prawd臋 sam fakt, 偶臋 je zadajemy, wynika z naszego niezrozumienia specyfiki Facebooka. Facebook daje nam zupe艂n膮 dowolno艣膰: to my ustalamy ile pieni臋dzy jeste艣my gotowi przeznaczy膰 na reklam臋 oraz jaki dajemy bud偶et dzienny. Bardziej zaawansowani u偶ytkownicy mog膮 艣ci艣le okre艣li膰 ile b臋dzie kosztowa膰 ka偶de pojedyncze klikni臋cie w nasz膮 reklam臋.聽

Facebook okre艣la zasi臋g i koszt naszej reklamy na podstawie trzech danych:

  • bud偶etu
  • jako艣ci reklamy
  • dopasowania reklamy (zainteresowania, jakie nasze tre艣ci wzbudzaj膮 w艣r贸d odbiorc贸w – responsywno艣ci)

W ka偶dym momencie gdy na Facebooku pojawia si臋 osoba, kt贸ra pasuje do grona odbiorc贸w uruchomionej reklamy, rusza system licytacji, w kt贸rym bior膮 udzia艂 wszystkie podmioty, kt贸re ustawi艂y swoj膮 kampani臋 pod dan膮 grup臋. Ten fanpage, kt贸ry ustawi艂 najwy偶szy bud偶et oraz ma najbardziej interesuj膮cy dla danej osoby materia艂 (chocia偶 kluczowy jednak pozostaje bud偶et) ma najwi臋ksze szanse dotrze膰 ze swoim przekazem. Nie martwcie si臋 jednak, tym, 偶e przy szerokiej grupie (o kt贸r膮 stara si臋 wiele podmiot贸w) stracicie ca艂y sw贸j bud偶et na jedn膮 osob臋. Facebook na podstawie algorytm贸w ustala tak膮 stawk臋 dla uczestnik贸w licytacji, 偶eby nie przepali膰 za jednym razem wszystkich waszych 艣rodk贸w ( je艣li wasza maksymalna kwota jest bardzo wysoka, Facebook nie b臋zie sprzedawa艂 reklam po maksymalnej cenie). Je艣li jednak ustalicie zbyt nisk膮 kwot臋 maksymaln膮, mo偶e si臋 okaza膰, 偶臋 nikt nie zobaczy waszej reklamy (ale te偶 Facebook nie pobierze od was wtedy 偶adnych 艣rodk贸w)

To, czy nie przep艂acimy oraz jaki efekt odnios膮 nasze reklamy zale偶y w najwi臋kszym stopniu od tego, jakie tre艣ci przygotujemy oraz jak dobrze dobierzemy nasz膮 grup臋 docelow膮. Je艣li reklama b臋dzie nieciekawa, mo偶e si臋 okaza膰, 偶e nikt nie b臋dzie chcia艂 w ni膮 klika膰, Facebook b臋dzie windowa艂 je cen臋 w g贸r臋, 偶eby op艂aca艂o mu si臋 j膮 wy艣wietla膰 lub ca艂kiem j膮 przestanie pokazywa膰 jako ma艂o interesuj膮cy materia艂 . Je艣li wybierzemy nieodpowiedni膮 grup臋 odbiorc贸w, to mo偶e by膰 jeszcze gorzej: nasza reklama b臋dzie klikana (Facebook b臋dzie nam odlicza艂 to z bud偶etu) ale osoby po zapoznaniu si臋 z reklam膮 nie b臋d膮 ni膮 zainteresowane i nie odniesiemy zamierzonych skutk贸w.聽

Jak tworzy膰 atrakcyjne reklamy na Facebooku

  1. Jako艣膰 reklamy

Od tego musicie zacz膮膰. Je艣li reklama nie b臋dzie interesuj膮ca wizualnie oraz merytorycznie (aby nie tylko zwr贸ci膰 uwag臋 odbiorcy, ale te偶 zatrzyma膰 go na d艂u偶ej czy zach臋ci膰 do skorzystania z oferty) to nawet je艣li oferujemy Facebookowi g贸ry z艂ote za jej wy艣wietlanie, on jej nie b臋dzie pokazywa艂. I dobrze, poniewa偶 ju偶 lepiej nic nie umieszcza膰 na waszym Fanpage鈥檜, ni偶 偶eby mia艂y trafia膰 tam tre艣ci prze艂adowane tekstem, zbyt skomplikowane czy z innych powod贸w nie interesuj膮ce. Pami臋tajcie, 偶e na podstawie tre艣ci, kt贸re dzisiaj wrzucacie Facebook b臋dzie promowa艂 (lub nie) tre艣ci, kt贸re b臋dziecie tworzy膰 w przysz艂o艣ci!聽

Obecnie najwi臋kszymi wzgl臋dami algorytm贸w Facebooka ciesz膮 si臋 filmy. Je艣li jeste艣cie w stanie stworzy膰 film, kt贸ry b臋dzie interesuj膮cy dla waszych fan贸w – wykorzystajcie t臋 okazj臋! Facebook mocno rywalizuje z jego g艂贸wnym konkurentem: Google oraz najwi臋ksz膮 platform膮 spo艂eczno艣ciow膮 tej firmy, czyli YouTubem. Dlatego ka偶dy film na Facebooku z miejsca jest na wygranej pozycji.聽

Bardzo dobr膮 responsywno艣膰 niezmiennie maj膮 grafiki oraz zdj臋cia. Tworz膮c tre艣膰 na Facebooka, nawet je艣li ma ona charakter 艣ci艣le tekstowy, do艂膮czcie do niej grafik臋 (polecam bezp艂atny program Canva do tworzenia grafik) albo zdj臋cie zwi膮zane z danym tematem. Ale uwa偶ajcie! Nie dawajcie za du偶o tekstu do waszych grafik i zdj臋膰, one maj膮 tylko przyci膮ga膰 uwag臋, mo偶ecie tam zawrze膰 g艂贸wne has艂o albo wasz 鈥渃all to action鈥, je艣li macie co艣 do przekazania, napiszcie o tym w tre艣ci posta albo w komentarzu pod postem.

  1. Targetowanie (tworzenie grupy docelowej)

Mo偶liwo艣膰 bardzo szczeg贸艂owo doboru grupy docelowej waszej reklamy, to najwi臋ksza zaleta Facebooka. Nie zmarnujcie jej! Bez przepracowania tego tematu mo偶ecie tylko sobie zaszkodzi膰 i szybko zu偶y膰 wasz bud偶et na dotarcie do os贸b, kt贸re nie s膮 zainteresowane wasz膮 ofert膮. Co prawda im bardziej liczna i og贸lna b臋dzie wasza grupa odbior贸w, tym mniejsze s膮 potencjalne koszty wy艣wietlania reklamy (du偶y popyt ale te偶 du偶膮 poda偶, co korzystnie wp艂ywa na koszty w trakcie licytacji) ale reklama wy艣wietlona niew艂a艣ciwej osobie to dla was same straty: raz 偶e tracicie fizyczne pieni膮dze przeznaczone na kampani臋, dwa mo偶ecie straci膰 zasi臋gi i zwi臋kszy膰 koszt kolejnych reklam.

Dlatego do targetowania waszej reklamy warto podej艣膰 bardzo solidnie i je艣li w艂a艣nie sp臋dzili艣cie godzin臋 nad tworzeniem 艣wietnej grafiki i tekstu do reklamy na Facebook鈥檃, to teraz powinni艣cie po艣wi臋ci膰 kolejne dwie godziny na opracowanie persony. 鈥淧ersona鈥 to przyk艂adowy opis konkretnej osoby (lub os贸b, mo偶ecie stworzy膰 kilka person), do kt贸rej chcecie skierowa膰 swoj膮 reklam臋. Persona to narz臋dzie stare jak sam marketing i w internecie znajdziecie bardzo du偶o opracowa艅 na temat tworzenia person. Przede wszystkim tworz膮c person臋 dla swojej organizacji musicie odpowiedzie膰 sobie na pytania:

  • Ile ma lat?
  • Jakiej jest p艂ci?
  • Jakie ma wykszta艂cenie?
  • Gdzie mieszka? Gdzie sp臋dza czas?
  • Jakie ma warto艣ci, przekonania?
  • Jak sp臋dza wolny czas?
  • Jakie inne organizacje mog膮 j膮 interesowa膰?
  • Jak cz臋sto korzysta z internetu?

To jest tylko kilka przyk艂adowych pyta艅, jakie powinni艣my sobie zada膰 przed uruchomieniem naszej kampani reklamowej na Facebooku Tych pyta艅 mo偶ecie postawi膰 du偶o wi臋cej i warto nad tym pracowa膰. Facebook daje nam mo偶liwo艣膰 skonkretyzowania naszych odbiorc贸w pod k膮tem ka偶dego z powy偶szych pyta艅..聽 To, do jak bardzo konkretnych os贸b pozwalaj膮 nam dotrze膰 algorytmy Facebooka mo偶e czasami przera偶a膰. Chocia偶 tak szczeg贸艂owa charakterystyka mo偶e zwi臋kszy膰 jednostkowy koszt dotarcia do u偶ytkownika to rzetelnie przeprowadzona analiza na pewno si臋 op艂aci: zap艂acimy tylko za tych, do kt贸rych na prawd臋 chcemy dotrze膰.

Bez sumiennego opracowania tych dw贸ch element贸w: warto艣ciowego materia艂u oraz odpowiednio dobranej grupy odbiorczej, zmarnujemy nasze 艣rodki przeznaczone na kampani臋 na Facebooku. Nawet najgorsza kampania mo偶e mie膰 zasi臋gi i pom贸c nam w promocji naszych dzia艂a艅, jednak z solidnym opracowaniem reklamy mo偶emy osi膮gn膮膰 du偶o wi臋cej za mniejsze pieni膮dze. 

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Skip to content