Jeżeli wszyscy Wam mówią, że w każdego wpisu w mediach społecznościowych powinniście mieć ciekawą i przyciągającą wzrok grafikę, że ta grafika powinna mieć wymiar zgodny z zaleceniami danej platformy i, że te wymiary ciągle się zmieniają to powinniście poznać Canva PRO dla NGO – narzędzie, które rozwiąże większość waszych problemów związanych z oparcowaniem grafik przez niegrafików.
Czym jest Canva?
Canva to narzędzie-kombajn, takie połączenie GIMPA i Inkscape lub Ilustratora z Photoshopem. Można w nim utworzyć ciekawe grafiki, plakaty i logotypy i zapisać je w wersji rastrowej (bez możliwości edycji poza canvą) lub w wersji wektorowej (z możliwością edycji poza canvą).
Canva jest dostępna online i nie trzeba jej instalować na komputerze. A dodatkową miłą zaletą Canvy jest to, że od niedawna jest dostępna w polskiej wersji językowej: https://www.canva.com/pl_pl/
Za darmo czy w wersji PRO?
Canva ma 3 plany cenowe: darmowy, PRO i dla dużego biznesu. W wersji darmowej można korzystać z:
- Ponad 8000 bezpłatnych szablonów;
- Ponad 100 rodzajów projektów (posty w mediach społecznościowych, prezentacje, listy i nie tylko);
- Setki tysięcy bezpłatnych zdjęć i grafik.
Taki zakres funkcjonalności jest przydatny do użytku domowego i do pracy w NGO, które dopiero zaczyna swoją przygodę z mediami społecznościowymi. Pracę w darmowej Canvie może prowadzić 1 osoba, która automatycznie nie może zmieniać rozmiarów grafik, a tym samym dostosowywać ich do wymogów różnych mediów.
Wersja PRO ma dużo różnych funkcji dodatkowych, za które bardzo cenimy Canvę, podczas naszej codziennej pracy w projekcie „Z prawem na Ty!”. Są to między innymi takie funkcje jak:
- tworzenie tożsamości wizualnej marki za pomocą logo, kolorów i czcionek w jednej identyfikacji marki;
- zmiana rozmiaru projektu jednym kliknięciem;
- możliwość pracy w zespołach nad jednym projektem graficznym;
- udostępnianie prezentacji uczestnikom szkoleń w wersjach nieedytowalnych i niepobieralnych na ich komputer;
- dostęp do ponad 60 000 bezpłatnych szablonów;
- możliwość skorzystania z ponad 60 milionów obrazów stock, zdjęć, wideo i grafik premium;
- dostęp do niestandardowych szablonów;
- możliwość pobierania projektów w plikach dostosowanych do wymogów drukarni.
Na całe szczęście polskie NGOsy nie muszą się zastanawiać, czy chcą wydawać 10$/ miesiąc/ użytkownika, aby korzystać z wersji PRO. Dla nich Canva w ich programie dla organizacji non-profit jest za darmo.
Zgłaszamy się do programu Canva PRO dla NGO
Do programu Canva dla non-profit można zarejestrować organizacje pozarządowe zarejestrowane w KRS. Oznacza to, że stowarzyszenia zwykłe nie mogą aplikować do udziału w tym programie. Więcej informacji o programie znajduje się na stronie Canva dla organizacji non-profit: https://www.canva.com/pl_pl/canva-dla-organzacji-non-profit/.
Aby się zgłosić do programu należy:
- Pobrać KRS z systemu e-KRS: https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html
- Założyć indywidualne konto w Canva, najlepiej na mailu należącym do organizacji.
- Wejść na stronę rejestracji NGO w programie Canva dla Non-profit: https://support.canva.com/account-basics/nonprofit-program/apply-for-nonprofit/
- Wypełnić formularz, najlepiej w języku angielskim. Chociaż, skoro Canva ma wsparcie na terenie naszego kraju to, być może uda się przygotować caly formularz w języku polskim. My do tej pory wszystkie wnioski napisaliśmy w języku angielskim, w tym część ze wsparciem tłumacza google.
Kilka Canvowych tipów
Nie przesadź z edycją
Canva ma przygotowane projekty w dobrych proporcjach, które są ciekawie skomponowane. Jeżeli z monochromatycznego projektu z dwoma wyrazami, chcemy zrobić projekt z długim tekstem i kilkunastoma kolorami, może się okazać, że nasz projekt zostanie bardzo źle odebrany.
Po każdej edycji można, a nawet trzeba, pokazać projekt kolegom i koleżankom z organizacji i się zapytać, czy przekaz jest jasny i czytelny.
Wgraj swój logotyp i ustaw kolory marki
Te czynności warto wykonać, aby zawsze te pliki mieć pod ręką. Wtedy każdy projekt może być prawidłowo oznaczony i może promować Waszą organizację.
Jeżeli wasze logo ma białe tło, a nie macie go w pliku edytowalnym (w tzw. krzywych) to możecie skorzystać z serwisu Remove Background, aby otrzymać plik z przeźroczystym tłem.
Kolory marki to kolory, które Was wyróżniają i które powinny być spójne dla całej organizacji lub projektu. Tak, jak np. Milka kojarzy się tylko z jednym odcieniem fioletu, a Orange – pomarańczu. Kolor marki często znajduje się w logotypie i jeżeli nie znacie kodu RGB tego koloru to możecie go sprawdzić w serwisie:
https://imagecolorpicker.com/pl/ .
Miej Canvę PRO dla NGO w telefonie
W dobie mobile, gdy wszystko musi być na już i responsywne, proste grafiki można edytować w Canva w komórce i od razu np. wrzucać na instastories. Ja osobiście nie przepadam za edycją plików w komórce, ale znam osoby, które często korzystają z Canvy w wersji androidowej.
Jeżeli Canva PRO dla NGO nie wystarcza
Canva jest świetna do codziennej pracy, jednak na pewnym poziomie zaawansowania warto się zainteresować profesjonalnym oprogramowaniem. Największy bank darmowego oprogramowania i oprogramowania w cenach dla NGO znajduje się na portalu TechSoup. Możemy np. zakupić Photoshop i Premiere elements za niecałe 150 zł brutto lub skorzystać z Office 365 za darmo. Rejestracja w programie TechSoup jest też niezbędna do tego aby wejść do programu Google for non-profit.
Jeżeli nie wystarczą Wam zasoby obrazków Canvy (jest ich tylko 6 milionów…) to polecamy korzystanie z serwisu Unsplash lub naszego rodzimego Kaboompics.
I pamiętajcie, Canva nie zastąpi Wam grafika, który przez 5 lat na ASP kształcił się w zakresie tworzenia inspirujących projektów. Jeżeli macie środki oraz czas to zawsze warto współpracować ze świetnymi grafikami. Korzystając z Canvy może się zdarzyć, że w mediach społecznościowych zobaczycie podobny wpis do waszego. By później powiedzieć, że Wasze pomysły są nieoryginalne. Ale, jak to ktoś kiedyś powiedział: „W mediach społecznościowych każda grafika jest lepsza od żadnej„.