Jeżeli doszliście do wniosku, że macie za dużo danych osobowych i innych danych niezbędnych do funkcjonowania Waszej organizacji. A dodatkowo, ciągle ich szukacie, to warto się zastanowić nad uporządkowaniem tych informacji w formie cyfrowej. Do zarządzania newralgicznymi danymi w organizacjach służą systemy Customer Relationship Management, w skrócie zwanymi systemem CRM. Przeczytaj tekst i dowiedz się, jak wdrożyć CRM w Twojej organizacji pozarządowej.
Jakie funkcje może mieć CRM?
Systemy CRM mają masę różnych funkcji i… nie warto ich włączać wszystkich od samego początku. Zbytnie skomplikowanie systemu może zniechęcić do korzystania z niego. A na początku pracy z takim systemem ma być „łatwo, szybko i przyjemnie”. Dzięki temu członkowie zespołu w organizacji będą chcieli korzystać z systemu i, czas poświęcony na jego wdrożenie nie zostanie zmarnowany.
CRM pomaga w fundraisingu. Np. poprzez:
- gromadzenie danych o darowiznach z wielu kanałów,
- kierunkową komunikację z darczyńcami,
- możliwość generowania zaawansowanych raportów,
- obsługę procesorów płatności (m.in. PayU, Payeezy, Dotpay),
- automatyzację importu danych transakcyjnych.
Możliwości CRM w zakresie analizy danych w organizacji, w tym danych dotyczących kampanii:
- generowanie zaawansowanych raportów i uproszczony monitoring zadań projektowych,
- analiza interesariuszy organizacji i skuteczności kampanii promocyjnych,
- tworzenie ankiet i petycji,
- monitorowanie zaangażowania w kampanię członków organizacji.
Dodatkowo CRM pozwala na usprawnienie komunikacji z interesariuszami i wolontariuszami. Odbywa się to poprzez:
- spięcie CRM z systemem mailingowym, co pozawala na sprawne zarządzanie subskrypcjami i planowanie wysyłek,
- utrzymanie spójności graficznej strony z newsletterami,
- tworzenie grup i podgrup wolontariuszy.
Oprócz wyżej wymienionych funkcji CRM pozwala na automatyzację procesu zapisu na wydarzenia. Odbywa się to dzięki:
- tworzeniu w CRM formularzy rejestracyjnych on-line na wydarzenia,
- segmentację bazy pod kątem uczestnictwa w wydarzeniach,
- import i eksport danych o uczestnikach,
- automatycznemu generowaniu potwierdzeń, rachunków, faktur, biletów.
Jak widzisz tych funkcji jest bardzo dużo. W Stowarzyszeniu MOST wdrożenie CRM w zakresie podstawowym (obsługa interesariuszy oraz utworzenie i monitorowanie bazy zasobów) trwa już 3 miesiące. I zakładamy, że potrwa co najmniej kolejne tyle.
Jakie są najbardziej znane systemy CRM?
W świecie pozarządowym najpopularniejszym systemem jest CiviCRM. Jego popularność bierze się stąd, że jest to system otwarty, rozwijany społecznościowo. Każdy może go nieodpłatnie pobrać i zainstalować na swoim serwerze. Dodatkowo, jak w systemie WordPress, jest bardzo duża społeczność miłośników systemu, która może pomóc w sytuacji kryzysowej. Jest też sporo publikacji nt. CiviCRM. Minusem CiviCRM jest jego wszechstronność, co skutkuje tym, że osoba „ogarnięta informatycznie” raczej nie da sobie rady z samodzielną instalacją. W instalacji i konfiguracji systemu większość organizacji będzie potrzebowało specjalistycznej pomocy firmy, która na codzień wdraża CRM.
Kolejną rzeczą, przy wdrażaniu CiviCRM, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest RODO. CRMy zawierają w sobie tysiące danych osobowych. I to zarząd organizacji odpowiada za ich bezpieczeństwo. Jeżeli dane znajdują się na serwerze, którego organizacja jest właścicielem, musi zapewnić ich bezpieczeństwo. Jeżeli kupujecie usługę wdrożenia CRM wraz z przechowywaniem danych – pamiętajcie, aby podpisać umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych.
Inne popularne systemy CRM oferowane w systemie subskrypcyjnym to:
- GetResponse, który jest usługą subskrypcyjną, oferującą zniżki dla organizacji pozarządowych,
- oparty o CiviCRM system Spark,
- livespace, często wybierany przez przedsiębiorców,
- Monday, który łączy system CRM z zarządzaniem projektami,
- Bitrix24.pl, który jest polskim „kombajnem” do zarządzania organizacjami.
Jeżeli instalujecie system na swoim serwerze pamiętajcie, aby wybrać taki CRM, jaki jest stosunkowo popularny. Tak, aby w przypadku zakończenia współpracy z informatykiem, bez trudu znaleźć kolejną osobę, która pomoże w utrzymaniu tego systemu.
Jak wdrożyć CRM w Twojej organizacji?
Aby z sukcesem wdrożyć CRM w organizacji musicie dobrze się do tego przygotować. Bez tego etapu może okazać się, że zmarnujecie czas i środki, na działanie, z którego nikt nie będzie korzystał. W związku z czym:
- Zacznijcie od analizy i spisania tego, w czym system ma Wam pomóc.
- Następnie określcie kryteria brzegowe – finansowe i funkcjonalne.
- Stwórzcie hierarchiczną listę funkcjonalności, w których system ma Wam pomóc.
- Znajdźcie solidnego wykonawcę.
Po wyborze wykonawcy, będziecie musieli podpisać umowę RODO oraz umowę o wdrożenie CRM. Następnie powstanie pierwsza wersja systemu, którą musicie „gruntownie” przetestować. W testach powinny brać udział osoby biegłe informatycznie oraz osoby, które nie są tak sprawne cyfrowo. Ważne jest to, aby zwrócić uwagę na:
- szybkość rozwiązań i minimalizację „klików”. Jeżeli Wasza baza będzie mieć np. 1000 rekordów i w każdym trzeba kliknąć 5 razy, a nie raz aby osiągnąć dany efekt, to zamiast 1000 kliknięć będziecie musieli zrobić 5000…,
- rzeczy które Was irytują,
- informacje, które są istotne, a których nie możecie znaleźć.
Po testach przychodzi czas na „wyczyszczenie bazy z testowych danych” i wprowadzenie danych własnych oraz na edukację wszystkich użytkowników systemu.
I już naprawdę kolejnym krokiem jest ewaluacja działań, a następnie wdrożenie kolejnych modułów…
Powodzenia!